Συνέντευξη με τον συγγραφέα του βιβλίου Προμηθέας Χρήστο Γκαϊντατζή
Πώς ξεκίνησε η συγγραφική σας πορεία; Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη εμπειρία ή έμπνευση που σας οδήγησε να γίνετε συγγραφέας;
Η γραφή δεν ήταν κάποιο παιδικό μου όνειρο. Άρχισα σκηνοθετώντας μονόπρακτα για γιορτές στο σχολείο μου αλλά επειδή δεν υπήρχαν ή δεν ήξερα κείμενα που να μιλάν για τέτοια θέματα, τα έγραφα εγώ. Αργότερα γνωρίζοντας κείμενα μεγάλων συγγραφέων: Ίψεν, Σαίξπηρ, Δημητριάδης κλπ. το βάρος μετατοπίστηκε προς την γραφή.
Πώς διαμορφώνετε τις ιδέες σας για ένα νέο έργο; Ποιες είναι οι πηγές σας έμπνευσης;
Δεν είμαι σίγουρος πως διαμορφώνεται ένα έργο στο μυαλό μου. Πηγή έμπνευσης είναι πάντα η πραγματικότητα – κάτι που συμβαίνει ή νομίζω πως συμβαίνει. Το πράγμα μπερδεύει αν αναλογιστούμε ότι εγώ δημιουργώ την πραγματικότητά μου. Σίγουρα προσπαθώ τα κείμενα αυτά να μην έχουν τον χαρακτήρα μίας ευκαιριακής αντίδρασης, να πω δηλαδή την γνώμη μου, αλλά να περιγράψω μία κατάσταση.
Έχετε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο ή ρουτίνα που ακολουθείτε; Μπορείτε να μας πείτε για τη διαδικασία σας κατά τη συγγραφή;
Το χρονικό πλαίσιο το θεωρώ απαραίτητο – ένα deadline δηλαδή. Η συχνότητα της γραφής εξαρτάται από το πότε έχω δουλειά (ένα έργο που να με απασχολεί ή μία παραγγελία έργου) αλλά επειδή συνήθως έχω, δημιουργείται μία ρουτίνα.
Η διαδικασίας της γραφής ακολουθεί μία ενστικτώδη και σύντομη σχετικά πορεία χωρίς πολλές-πολλές σημειώσεις και σχεδιαγράμματα. Δεν ξέρω με τι έχει να κάνει αυτό, οι περισσότεροι συγγραφείς που γράφουν έτσι είναι πολύ μεγάλοι ή έχουν πολύ τριβή με το αντικείμενο. Ας πούμε, το τελευταίο μου (ανέκδοτο) έργο γράφτηκε σε ένα Σαββατοκύριακο και οι διορθώσεις κράτησαν μόλις τρείς εβδομάδες.
Τι σας ώθησε να γράψετε σχετικά με τον Προμηθέα; Η αρχαία ιστορία και μυθολογία είναι ένας τομέας που σας ενδιαφέρει γενικώς;
Ο Προμηθέας παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος. Με δεδομένο ότι τα αρχαία κείμενα δεν έχουν εξαντλήσει τους μύθους ή τουλάχιστον δεν μπορούν να μιλήσουν άμεσα για το σήμερα σκέφτηκα αυτήν την επανεγγραφή του Προμηθέα. Πέρα από αυτά, βρίσκω την ιστορία και τους μύθους της αρχαιότητας εξαιρετικά ενδιαφέροντες γενικά – όχι μόνο στο θέατρο.
Πώς βλέπετε τον ρόλο της γραφής σας στην κοινωνία; Έχετε κάποιο συγκεκριμένο μήνυμα που θέλετε να μεταφέρετε μέσα από τα έργα σας;
Θα ακουστεί αμφιλεγόμενο αλλά θεωρώ την γραφή το σημαντικότερο πράγμα που υπάρχει, θέλω να πω ότι η Ορέστεια δημιούργησε τα δικαστήρια. Η γραφή πάντα προηγείται και υπάρχουν πράγματα που δεν έχουν ανακαλυφθεί ακόμα για τον ανθρώπινο ψυχισμό που έχουν περιγράψει ήδη σπουδαίοι συγγραφείς.
Για το δεύτερο σκέλος της ερώτησης, δεν θέλω να μεταφέρω ένα μήνυμα αλλά να περιγράψω κάτι.
Θα θέλατε να γράψετε για το θέατρο;
Δεν ξέρω σε ποια φόρμα θα καταλήξω συγγραφικά ούτε αν θα καταλήξω ποτέ. Το σίγουρο είναι ότι η φόρμα του θεάτρου προς το παρόν μου είναι η πιο αγαπητή.
Πώς αντιμετωπίζετε την κριτική και την ανταπόκριση του κοινού στα έργα σας;
Φυσικά και με ενδιαφέρει να με διαβάζουν όσο πιο πολλοί γίνεται αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι προσπαθώ να γράψω κάτι που «θα αρέσει».
Υπάρχει κάτι νέο στον ορίζοντα από άποψη συγγραφής;
Αυτόν τον καιρό βρίσκομαι στα τελειώματα ενός νέου θεατρικού έργου βασισμένο σε ένα άγνωστο μυθιστόρημα του Ουγκώ.