Ευλαμπία Τσιρέλη

συνομιλώντας με τους συγγραφείς μας

Καθώς η συγγραφική οικογένεια των εκδόσεων μας μεγαλώνει όλο και περισσότερο προσφέροντας πολλούς νέους ποιοτικούς τίτλους, ζητήσαμε από τους συγγραφείς μας να πούνε λίγα λόγια για το έργο τους και το μήνυμα που θέλουν να μεταφέρουν με την έρευνα τους…

Κύρια Τσιρέλη, πείτε μας με λίγα λόγια το περιεχόμενο του βιβλίου σας.
Το Ιερό Δέντρο αποτελεί μια μελέτη σχετικά με τον ρόλο του συμβόλου του δέντρου στα μυθολογικά και θρησκευτικά κείμενα των λαών της Αρχαίας Εγγύς Ανατολής, αλλά και την εικονογραφία της ίδιας περιοχής. Ο αναγνώστης του Ιερού Δέντρου θα πραγματοποιήσει ένα ταξίδι στο χρόνο, μαθαίνοντας πώς το σύμβολο του δέντρου ξεκίνησε από τις μυθολογικές διηγήσεις των Σουμερίων και κατέληξε στο κείμενο της ιστορίας της Δημιουργίας στο πρώτο βιβλίο της Παλαιάς Διαθήκης, τη Γένεση, διασχίζοντας, τις παραδόσεις των Σουμερίων, Ασσυρίων, Βαβυλωνίων, Αιγυπτίων, Χαναναίων και Εβραίων. Επίσης, μελετώνται τα δύο δέντρα της Γένεσης (δέντρο της ζωής και δέντρο της γνώσης) και ο ρόλος τους στην ιστορία της Δημιουργίας και της Πτώσης του ανθρώπου. Τέλος πραγματοποιείται μια συμβολική σύνδεση ανθρώπου, δέντρου και θείου.

Ποιοι ήταν οι λόγοι που σας ώθησαν να το γράψετε και να το παρουσιάσετε στο ελληνικό κοινό;
To βιβλίο αυτό στην ουσία αποτελεί τη μεταπτυχιακή μου μελέτη. Ωστόσο αυτό που με ώθησε να την γράψω δεν ήταν ένα πτυχίο ή ένα απλό αίσθημα υποχρέωσης, αλλά η πραγματική αγάπη μου και το ενδιαφέρον μου για τα δέντρα. Από την πρώτη στιγμή της επαφής μου με το βιβλικό κείμενο (2000-01 πρωτοετής στη Θεολογική Α.Π.Θ.) και συγκεκριμένα την διήγηση του Παραδείσου στη Γένεση, τα δύο μυστηριώδη δέντρα της Εδέμ τράβηξαν την προσοχή μου και κατάλαβα ότι κάποια στιγμή, κάπως, θα αφιερωνόμουν στη μελέτη αυτών. Στα χρόνια που ακολούθησαν και εντατικότερα από το 2006 και μετά, μελέτησα το δέντρο παγκοσμίως, διότι αποτελεί ένα καθολικό σύμβολο ζωής, αθανασίας και άλλων εννοιών. Ωστόσο τελικά εστίασα παραπάνω στα δέντρα της Μεσοποταμίας και της Αιγύπτου, περιοχές που αποτέλεσαν το άμεσο πολιτισμικό πλαίσιο της Βίβλου, η μελέτη της οποίας είναι και το βασικό αντικείμενο των σπουδών μου.

Θεωρείτε ότι τόσο στο περιεχόμενο όσο και στην ίδια τη μορφή του βιβλίου, υπάρχουν στοιχεία που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν πρωτότυπα για τα ελληνικά δεδομένα;
Εδώ θα σας μεταφέρω τα λόγια του Επ.Καθηγητή (Τομέας Βιβλικής Γραμματείας και Θρησκειολογίας) της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., Χαράλαμπου Ατματζίδη, από τον πρόλογο που μου έκανε την τιμή να γράψει για το βιβλίο μου: «Το βιβλίο αυτό περιγράφει για πρώτη φορά στον ελλαδικό χώρο με επιστημονική ακρίβεια το σύμβολο του δένδρου στους λαούς της Εγγύς ανατολής, στους Αιγύπτιους και στους Ισραηλίτες την εποχή της Διαθήκης του Γιαχβέ με τους Ισραηλίτες». Επίσης υπάρχουν αρχαία κείμενα των επών της Μεσοποταμίας και των παπύρων της Αιγύπτου που για πρώτη φορά μεταφράστηκαν στα ελληνικά (από τις αγγλικές μεταφράσεις). Είναι ένας καλός πρώτος οδηγός πιστεύω για όποιον Έλληνα μελετητή θα ήθελε να εμβαθύνει στα κείμενα, αλλά και για κάθε απλό αναγνώστη, καθώς η γλώσσα του βιβλίου δεν είναι διόλου ξύλινη ακαδημαϊκή. Είμαι της άποψης (και αυτό αποτελεί επίσης πρωτοπορία) ότι η επιστήμη πρέπει να ανήκει σε όλους και όχι στην πανεπιστημιακή ελίτ.

Ποια συμπεράσματα αποκομίσατε (και συνεχίζετε να αποκομίζετε) από τη συνεργασία με τις εκδόσεις Δαιδάλεος;
Η σχέση μου με τις εκδόσεις Δαιδάλεος είναι πολύ φρέσκια. Οι εκδόσεις αυτές επέλεξαν με πραγματικό ενδιαφέρον τη μελέτη μου και μου έκαναν την πρόταση να την εκδώσουν σε αυτό το πανέμορφο βιβλίο. Όταν σαν συγγραφέας βιώνεις την πολυτέλεια αυτή, δεν μπορείς παρά να νιώθεις ξεχωριστός. Επίσης, εισπράττω μέχρι στιγμής ότι γι’ αυτούς, το βιβλίο μου είναι προσωπική τους υπόθεση, όχι μόνο ως προϊόν προς πώληση, αλλά και ως πόνημα ενός ανθρώπου.

Ορισμένοι υποστηρίζουν πως η εκδοτική φιλοσοφία του Δαιδάλεου -με βιβλία τόσο ειδικού περιεχομένου- δεν μπορεί να βρει εύκολα αντίκτυπο στην Ελλάδα της Κρίσης. Τι θα απαντούσατε εδώ;
Νομίζω ότι το αναγνωστικό κοινό που ψάχνει να βρει αναγνώσματα ποιότητας, είναι μεγαλύτερο από ότι νομίζουμε. Για παράδειγμα, έχω εκπλαγεί με το πόσος κόσμος ενδιαφέρεται για το παρελθόν των Ιερών Δέντρων. Από νοικοκυρές μέχρι ακαδημαϊκούς. Όσο για την «Κρίση» θα έλεγα, ότι η γνώση δεν θα υποστεί ποτέ καμία κρίση, όσο υπάρχουν άνθρωποι που διψούν για αναζήτηση και ενδιαφέρονται για το πνεύμα τους.

ποια είναι η συγγραφέας

Η Ευλαμπία Τσιρέλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Γιαννιτσά κι έπειτα μετέβη στη Θεσσαλονίκη για σπουδές, όπου και κατοικεί μέχρι σήμερα. Έχει σπουδάσει Θεολογία στο Α.Π.Θ., με μεταπτυχιακές σπουδές στην Ερμηνεία της Παλαιάς Διαθήκης στο ίδιο ίδρυμα και ένα εξάμηνο στη Θεολογική Σχολή του New College στο Εδιμβούργο της Σκωτίας. Έλκεται ιδιαίτερα από τους τομείς της ανθρωπολογίας της θρησκείας, του μύθου και της ιστορίας των θρησκειών. Έχει εκδώσει ένα βιβλίο με τίτλο Ο Θάνατος στην Κελτική Μυθολογία και Παράδοση(2013). Ασχολείται με τη λογοτεχνία και την ποίηση και διδάσκει δημιουργική γραφή. Αρθρογραφεί σε περιοδικά και blogs. Καταπιάνεται με ό, τι την κάνει να νιώθει ζωντανή και την προκαλεί, ενώ τρία είναι τα πράγματα που αγαπά όσο τίποτα άλλο: τα δέντρα, τα βιβλία και τα παλιά αντικείμενα.

Από τις εκδόσεις Δαιδάλεος κυκλοφορεί το βιβλίο της Το Ιερό Δέντρο: Οι Μύθοι και οι Συμβολισμοί του.